
 

This copy is for your personal, noncommercial use only. You can order 

presentation-ready copies for distribution to your colleagues, clients or customers here or use the 

"Reprints" tool that appears next to any article. Visit www.nytreprints.com for samples and 

additional information. Order a reprint of this article now. 

 

 

 
April 20, 2008 

Message Machine 

Behind TV Analysts, Pentagon’s Hidden 

Hand  

By DAVID BARSTOW 

In the summer of 2005, the Bush administration confronted a fresh wave of criticism over 

Guantánamo Bay. The detention center had just been branded “the gulag of our times” by 

Amnesty International, there were new allegations of abuse from United Nations human rights 

experts and calls were mounting for its closure. 

The administration’s communications experts responded swiftly. Early one Friday morning, they 

put a group of retired military officers on one of the jets normally used by Vice President Dick 

Cheney and flew them to Cuba for a carefully orchestrated tour of Guantánamo. 

To the public, these men are members of a familiar fraternity, presented tens of thousands of 

times on television and radio as “military analysts” whose long service has equipped them to 

give authoritative and unfettered judgments about the most pressing issues of the post-Sept. 11 

world.  

Hidden behind that appearance of objectivity, though, is a Pentagon information apparatus that 

has used those analysts in a campaign to generate favorable news coverage of the 

administration’s wartime performance, an examination by The New York Times has found. 

The effort, which began with the buildup to the Iraq war and continues to this day, has sought to 

exploit ideological and military allegiances, and also a powerful financial dynamic: Most of the 

analysts have ties to military contractors vested in the very war policies they are asked to assess 

on air.  

Those business relationships are hardly ever disclosed to the viewers, and sometimes not even to 

the networks themselves. But collectively, the men on the plane and several dozen other military 

analysts represent more than 150 military contractors either as lobbyists, senior executives, board 

members or consultants. The companies include defense heavyweights, but also scores of smaller 

companies, all part of a vast assemblage of contractors scrambling for hundreds of billions in 

http://www.nytimes.com/2008/04/20/us/20generals.html?pagewanted=print
http://www.nytreprints.com/
http://www.nytimes.com/2008/04/20/us/20generals.html?pagewanted=print
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/b/david_barstow/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/news/national/usstatesterritoriesandpossessions/guantanamobaynavalbasecuba/index.html?inline=nyt-geo
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/a/amnesty_international/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/u/united_nations/index.html?inline=nyt-org
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/c/dick_cheney/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/c/dick_cheney/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/news/international/countriesandterritories/iraq/index.html?inline=nyt-geo
http://www.nytimes.com/


military business generated by the administration’s war on terror. It is a furious competition, one 

in which inside information and easy access to senior officials are highly prized. 

Records and interviews show how the Bush administration has used its control over access and 

information in an effort to transform the analysts into a kind of media Trojan horse — an 

instrument intended to shape terrorism coverage from inside the major TV and radio networks.  

Analysts have been wooed in hundreds of private briefings with senior military leaders, 

including officials with significant influence over contracting and budget matters, records show. 

They have been taken on tours of Iraq and given access to classified intelligence. They have been 

briefed by officials from the White House, State Department and Justice Department, including 

Mr. Cheney, Alberto R. Gonzales and Stephen J. Hadley.  

In turn, members of this group have echoed administration talking points, sometimes even when 

they suspected the information was false or inflated. Some analysts acknowledge they 

suppressed doubts because they feared jeopardizing their access.  

A few expressed regret for participating in what they regarded as an effort to dupe the American 

public with propaganda dressed as independent military analysis. 

“It was them saying, ‘We need to stick our hands up your back and move your mouth for you,’ ” 

Robert S. Bevelacqua, a retired Green Beret and former Fox News analyst, said. 

Kenneth Allard, a former NBC military analyst who has taught information warfare at the 

National Defense University, said the campaign amounted to a sophisticated information 

operation. “This was a coherent, active policy,” he said.  

As conditions in Iraq deteriorated, Mr. Allard recalled, he saw a yawning gap between what 

analysts were told in private briefings and what subsequent inquiries and books later revealed.  

“Night and day,” Mr. Allard said, “I felt we’d been hosed.”  

The Pentagon defended its relationship with military analysts, saying they had been given only 

factual information about the war. “The intent and purpose of this is nothing other than an 

earnest attempt to inform the American people,” Bryan Whitman, a Pentagon spokesman, said. 

It was, Mr. Whitman added, “a bit incredible” to think retired military officers could be “wound 

up” and turned into “puppets of the Defense Department.” 

Many analysts strongly denied that they had either been co-opted or had allowed outside 

business interests to affect their on-air comments, and some have used their platforms to criticize 

the conduct of the war. Several, like Jeffrey D. McCausland, a CBS military analyst and defense 

industry lobbyist, said they kept their networks informed of their outside work and recused 

themselves from coverage that touched on business interests. 

“I’m not here representing the administration,” Dr. McCausland said. 

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/g/alberto_r_gonzales/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/h/stephen_j_hadley/index.html?inline=nyt-per


Some network officials, meanwhile, acknowledged only a limited understanding of their 

analysts’ interactions with the administration. They said that while they were sensitive to 

potential conflicts of interest, they did not hold their analysts to the same ethical standards as 

their news employees regarding outside financial interests. The onus is on their analysts to 

disclose conflicts, they said. And whatever the contributions of military analysts, they also noted 

the many network journalists who have covered the war for years in all its complexity.  

Five years into the Iraq war, most details of the architecture and execution of the Pentagon’s 

campaign have never been disclosed. But The Times successfully sued the Defense Department 

to gain access to 8,000 pages of e-mail messages, transcripts and records describing years of 

private briefings, trips to Iraq and Guantánamo and an extensive Pentagon talking points 

operation. 

These records reveal a symbiotic relationship where the usual dividing lines between government 

and journalism have been obliterated. 

Internal Pentagon documents repeatedly refer to the military analysts as “message force 

multipliers” or “surrogates” who could be counted on to deliver administration “themes and 

messages” to millions of Americans “in the form of their own opinions.” 

Though many analysts are paid network consultants, making $500 to $1,000 per appearance, in 

Pentagon meetings they sometimes spoke as if they were operating behind enemy lines, 

interviews and transcripts show. Some offered the Pentagon tips on how to outmaneuver the 

networks, or as one analyst put it to Donald H. Rumsfeld, then the defense secretary, “the Chris 

Matthewses and the Wolf Blitzers of the world.” Some warned of planned stories or sent the 

Pentagon copies of their correspondence with network news executives. Many — although 

certainly not all — faithfully echoed talking points intended to counter critics.  

“Good work,” Thomas G. McInerney, a retired Air Force general, consultant and Fox News 

analyst, wrote to the Pentagon after receiving fresh talking points in late 2006. “We will use it.” 

Again and again, records show, the administration has enlisted analysts as a rapid reaction force 

to rebut what it viewed as critical news coverage, some of it by the networks’ own Pentagon 

correspondents. For example, when news articles revealed that troops in Iraq were dying because 

of inadequate body armor, a senior Pentagon official wrote to his colleagues: “I think our 

analysts — properly armed — can push back in that arena.” 

The documents released by the Pentagon do not show any quid pro quo between commentary 

and contracts. But some analysts said they had used the special access as a marketing and 

networking opportunity or as a window into future business possibilities. 

John C. Garrett is a retired Marine colonel and unpaid analyst for Fox News TV and radio. He is 

also a lobbyist at Patton Boggs who helps firms win Pentagon contracts, including in Iraq. In 

promotional materials, he states that as a military analyst he “is privy to weekly access and 

briefings with the secretary of defense, chairman of the Joint Chiefs of Staff and other high level 

policy makers in the administration.” One client told investors that Mr. Garrett’s special access 

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/r/donald_h_rumsfeld/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/j/joint_chiefs_of_staff/index.html?inline=nyt-org


and decades of experience helped him “to know in advance — and in detail — how best to meet 

the needs” of the Defense Department and other agencies. 

In interviews Mr. Garrett said there was an inevitable overlap between his dual roles. He said he 

had gotten “information you just otherwise would not get,” from the briefings and three 

Pentagon-sponsored trips to Iraq. He also acknowledged using this access and information to 

identify opportunities for clients. “You can’t help but look for that,” he said, adding, “If you 

know a capability that would fill a niche or need, you try to fill it. “That’s good for everybody.” 

At the same time, in e-mail messages to the Pentagon, Mr. Garrett displayed an eagerness to be 

supportive with his television and radio commentary. “Please let me know if you have any 

specific points you want covered or that you would prefer to downplay,” he wrote in January 

2007, before President Bush went on TV to describe the surge strategy in Iraq. 

Conversely, the administration has demonstrated that there is a price for sustained criticism, 

many analysts said. “You’ll lose all access,” Dr. McCausland said. 

With a majority of Americans calling the war a mistake despite all administration attempts to 

sway public opinion, the Pentagon has focused in the last couple of years on cultivating in 

particular military analysts frequently seen and heard in conservative news outlets, records and 

interviews show. 

Some of these analysts were on the mission to Cuba on June 24, 2005 — the first of six such 

Guantánamo trips — which was designed to mobilize analysts against the growing perception of 

Guantánamo as an international symbol of inhumane treatment. On the flight to Cuba, for much 

of the day at Guantánamo and on the flight home that night, Pentagon officials briefed the 10 or 

so analysts on their key messages — how much had been spent improving the facility, the abuse 

endured by guards, the extensive rights afforded detainees. 

The results came quickly. The analysts went on TV and radio, decrying Amnesty International, 

criticizing calls to close the facility and asserting that all detainees were treated humanely.  

“The impressions that you’re getting from the media and from the various pronouncements being 

made by people who have not been here in my opinion are totally false,” Donald W. Shepperd, a 

retired Air Force general, reported live on CNN by phone from Guantánamo that same afternoon.  

The next morning, Montgomery Meigs, a retired Army general and NBC analyst, appeared on 

“Today.” “There’s been over $100 million of new construction,” he reported. “The place is very 

professionally run.”  

Within days, transcripts of the analysts’ appearances were circulated to senior White House and 

Pentagon officials, cited as evidence of progress in the battle for hearts and minds at home. 

Charting the Campaign 



By early 2002, detailed planning for a possible Iraq invasion was under way, yet an obstacle 

loomed. Many Americans, polls showed, were uneasy about invading a country with no clear 

connection to the Sept. 11 attacks. Pentagon and White House officials believed the military 

analysts could play a crucial role in helping overcome this resistance. 

Torie Clarke, the former public relations executive who oversaw the Pentagon’s dealings with 

the analysts as assistant secretary of defense for public affairs, had come to her job with distinct 

ideas about achieving what she called “information dominance.” In a spin-saturated news 

culture, she argued, opinion is swayed most by voices perceived as authoritative and utterly 

independent. 

And so even before Sept. 11, she built a system within the Pentagon to recruit “key influentials” 

— movers and shakers from all walks who with the proper ministrations might be counted on to 

generate support for Mr. Rumsfeld’s priorities. 

In the months after Sept. 11, as every network rushed to retain its own all-star squad of retired 

military officers, Ms. Clarke and her staff sensed a new opportunity. To Ms. Clarke’s team, the 

military analysts were the ultimate “key influential” — authoritative, most of them decorated war 

heroes, all reaching mass audiences. 

The analysts, they noticed, often got more airtime than network reporters, and they were not 

merely explaining the capabilities of Apache helicopters. They were framing how viewers ought 

to interpret events. What is more, while the analysts were in the news media, they were not of the 

news media. They were military men, many of them ideologically in sync with the 

administration’s neoconservative brain trust, many of them important players in a military 

industry anticipating large budget increases to pay for an Iraq war. 

Even analysts with no defense industry ties, and no fondness for the administration, were 

reluctant to be critical of military leaders, many of whom were friends. “It is very hard for me to 

criticize the United States Army,” said William L. Nash, a retired Army general and ABC 

analyst. “It is my life.” 

Other administrations had made sporadic, small-scale attempts to build relationships with the 

occasional military analyst. But these were trifling compared with what Ms. Clarke’s team had in 

mind. Don Meyer, an aide to Ms. Clarke, said a strategic decision was made in 2002 to make the 

analysts the main focus of the public relations push to construct a case for war. Journalists were 

secondary. “We didn’t want to rely on them to be our primary vehicle to get information out,” 

Mr. Meyer said.  

The Pentagon’s regular press office would be kept separate from the military analysts. The 

analysts would instead be catered to by a small group of political appointees, with the point 

person being Brent T. Krueger, another senior aide to Ms. Clarke. The decision recalled other 

administration tactics that subverted traditional journalism. Federal agencies, for example, have 

paid columnists to write favorably about the administration. They have distributed to local TV 

stations hundreds of fake news segments with fawning accounts of administration 



accomplishments. The Pentagon itself has made covert payments to Iraqi newspapers to publish 

coalition propaganda. 

Rather than complain about the “media filter,” each of these techniques simply converted the 

filter into an amplifier. This time, Mr. Krueger said, the military analysts would in effect be 

“writing the op-ed” for the war. 

Assembling the Team 

From the start, interviews show, the White House took a keen interest in which analysts had been 

identified by the Pentagon, requesting lists of potential recruits, and suggesting names. Ms. 

Clarke’s team wrote summaries describing their backgrounds, business affiliations and where 

they stood on the war.  

“Rumsfeld ultimately cleared off on all invitees,” said Mr. Krueger, who left the Pentagon in 

2004. (Through a spokesman, Mr. Rumsfeld declined to comment for this article.) 

Over time, the Pentagon recruited more than 75 retired officers, although some participated only 

briefly or sporadically. The largest contingent was affiliated with Fox News, followed by NBC 

and CNN, the other networks with 24-hour cable outlets. But analysts from CBS and ABC were 

included, too. Some recruits, though not on any network payroll, were influential in other ways 

— either because they were sought out by radio hosts, or because they often published op-ed 

articles or were quoted in magazines, Web sites and newspapers. At least nine of them have 

written op-ed articles for The Times. 

The group was heavily represented by men involved in the business of helping companies win 

military contracts. Several held senior positions with contractors that gave them direct 

responsibility for winning new Pentagon business. James Marks, a retired Army general and 

analyst for CNN from 2004 to 2007, pursued military and intelligence contracts as a senior 

executive with McNeil Technologies. Still others held board positions with military firms that 

gave them responsibility for government business. General McInerney, the Fox analyst, for 

example, sits on the boards of several military contractors, including Nortel Government 

Solutions, a supplier of communication networks. 

Several were defense industry lobbyists, such as Dr. McCausland, who works at Buchanan 

Ingersoll & Rooney, a major lobbying firm where he is director of a national security team that 

represents several military contractors. “We offer clients access to key decision makers,” Dr. 

McCausland’s team promised on the firm’s Web site.  

Dr. McCausland was not the only analyst making this pledge. Another was Joseph W. Ralston, a 

retired Air Force general. Soon after signing on with CBS, General Ralston was named vice 

chairman of the Cohen Group, a consulting firm headed by a former defense secretary, William 

Cohen, himself now a “world affairs” analyst for CNN. “The Cohen Group knows that getting to 

‘yes’ in the aerospace and defense market — whether in the United States or abroad — requires 

that companies have a thorough, up-to-date understanding of the thinking of government 

decision makers,” the company tells prospective clients on its Web site.  

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/r/joseph_w_ralston/index.html?inline=nyt-per


There were also ideological ties.  

Two of NBC’s most prominent analysts, Barry R. McCaffrey and the late Wayne A. Downing, 

were on the advisory board of the Committee for the Liberation of Iraq, an advocacy group 

created with White House encouragement in 2002 to help make the case for ousting Saddam 

Hussein. Both men also had their own consulting firms and sat on the boards of major military 

contractors. 

Many also shared with Mr. Bush’s national security team a belief that pessimistic war coverage 

broke the nation’s will to win in Vietnam, and there was a mutual resolve not to let that happen 

with this war.  

This was a major theme, for example, with Paul E. Vallely, a Fox News analyst from 2001 to 

2007. A retired Army general who had specialized in psychological warfare, Mr. Vallely co-

authored a paper in 1980 that accused American news organizations of failing to defend the 

nation from “enemy” propaganda during Vietnam.  

“We lost the war — not because we were outfought, but because we were out Psyoped,” he 

wrote. He urged a radically new approach to psychological operations in future wars — taking 

aim at not just foreign adversaries but domestic audiences, too. He called his approach 

“MindWar” — using network TV and radio to “strengthen our national will to victory.” 

The Selling of the War 

From their earliest sessions with the military analysts, Mr. Rumsfeld and his aides spoke as if 

they were all part of the same team. 

In interviews, participants described a powerfully seductive environment — the uniformed 

escorts to Mr. Rumsfeld’s private conference room, the best government china laid out, the 

embossed name cards, the blizzard of PowerPoints, the solicitations of advice and counsel, the 

appeals to duty and country, the warm thank you notes from the secretary himself.  

“Oh, you have no idea,” Mr. Allard said, describing the effect. “You’re back. They listen to you. 

They listen to what you say on TV.” It was, he said, “psyops on steroids” — a nuanced exercise 

in influence through flattery and proximity. “It’s not like it’s, ‘We’ll pay you $500 to get our 

story out,’ ” he said. “It’s more subtle.” 

The access came with a condition. Participants were instructed not to quote their briefers directly 

or otherwise describe their contacts with the Pentagon.  

In the fall and winter leading up to the invasion, the Pentagon armed its analysts with talking 

points portraying Iraq as an urgent threat. The basic case became a familiar mantra: Iraq 

possessed chemical and biological weapons, was developing nuclear weapons, and might one 

day slip some to Al Qaeda; an invasion would be a relatively quick and inexpensive “war of 

liberation.” 

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/m/barry_r_mccaffrey/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/h/saddam_hussein/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/h/saddam_hussein/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/a/al_qaeda/index.html?inline=nyt-org


At the Pentagon, members of Ms. Clarke’s staff marveled at the way the analysts seamlessly 

incorporated material from talking points and briefings as if it was their own.  

“You could see that they were messaging,” Mr. Krueger said. “You could see they were taking 

verbatim what the secretary was saying or what the technical specialists were saying. And they 

were saying it over and over and over.” Some days, he added, “We were able to click on every 

single station and every one of our folks were up there delivering our message. You’d look at 

them and say, ‘This is working.’ ” 

On April 12, 2003, with major combat almost over, Mr. Rumsfeld drafted a memorandum to Ms. 

Clarke. “Let’s think about having some of the folks who did such a good job as talking heads in 

after this thing is over,” he wrote. 

By summer, though, the first signs of the insurgency had emerged. Reports from journalists 

based in Baghdad were increasingly suffused with the imagery of mayhem. 

The Pentagon did not have to search far for a counterweight. 

It was time, an internal Pentagon strategy memorandum urged, to “re-energize surrogates and 

message-force multipliers,” starting with the military analysts. 

The memorandum led to a proposal to take analysts on a tour of Iraq in September 2003, timed 

to help overcome the sticker shock from Mr. Bush’s request for $87 billion in emergency war 

financing.  

The group included four analysts from Fox News, one each from CNN and ABC, and several 

research-group luminaries whose opinion articles appear regularly in the nation’s op-ed pages. 

The trip invitation promised a look at “the real situation on the ground in Iraq.” 

The situation, as described in scores of books, was deteriorating. L. Paul Bremer III, then the 

American viceroy in Iraq, wrote in his memoir, “My Year in Iraq,” that he had privately warned 

the White House that the United States had “about half the number of soldiers we needed here.” 

“We’re up against a growing and sophisticated threat,” Mr. Bremer recalled telling the president 

during a private White House dinner. 

That dinner took place on Sept. 24, while the analysts were touring Iraq. 

Yet these harsh realities were elided, or flatly contradicted, during the official presentations for 

the analysts, records show. The itinerary, scripted to the minute, featured brief visits to a model 

school, a few refurbished government buildings, a center for women’s rights, a mass grave and 

even the gardens of Babylon. 

Mostly the analysts attended briefings. These sessions, records show, spooled out an alternative 

narrative, depicting an Iraq bursting with political and economic energy, its security forces 

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/b/l_paul_iii_bremer/index.html?inline=nyt-per


blossoming. On the crucial question of troop levels, the briefings echoed the White House line: 

No reinforcements were needed. The “growing and sophisticated threat” described by Mr. 

Bremer was instead depicted as degraded, isolated and on the run. 

“We’re winning,” a briefing document proclaimed. 

One trip participant, General Nash of ABC, said some briefings were so clearly “artificial” that 

he joked to another group member that they were on “the George Romney memorial trip to 

Iraq,” a reference to Mr. Romney’s infamous claim that American officials had “brainwashed” 

him into supporting the Vietnam War during a tour there in 1965, while he was governor of 

Michigan. 

But if the trip pounded the message of progress, it also represented a business opportunity: direct 

access to the most senior civilian and military leaders in Iraq and Kuwait, including many with a 

say in how the president’s $87 billion would be spent. It also was a chance to gather inside 

information about the most pressing needs confronting the American mission: the acute 

shortages of “up-armored” Humvees; the billions to be spent building military bases; the urgent 

need for interpreters; and the ambitious plans to train Iraq’s security forces. 

Information and access of this nature had undeniable value for trip participants like William V. 

Cowan and Carlton A. Sherwood. 

Mr. Cowan, a Fox analyst and retired Marine colonel, was the chief executive of a new military 

firm, the wvc3 Group. Mr. Sherwood was its executive vice president. At the time, the company 

was seeking contracts worth tens of millions to supply body armor and counterintelligence 

services in Iraq. In addition, wvc3 Group had a written agreement to use its influence and 

connections to help tribal leaders in Al Anbar Province win reconstruction contracts from the 

coalition. 

“Those sheiks wanted access to the C.P.A.,” Mr. Cowan recalled in an interview, referring to the 

Coalition Provisional Authority.  

Mr. Cowan said he pleaded their cause during the trip. “I tried to push hard with some of 

Bremer’s people to engage these people of Al Anbar,” he said. 

Back in Washington, Pentagon officials kept a nervous eye on how the trip translated on the 

airwaves. Uncomfortable facts had bubbled up during the trip. One briefer, for example, 

mentioned that the Army was resorting to packing inadequately armored Humvees with sandbags 

and Kevlar blankets. Descriptions of the Iraqi security forces were withering. “They can’t shoot, 

but then again, they don’t,” one officer told them, according to one participant’s notes. 

“I saw immediately in 2003 that things were going south,” General Vallely, one of the Fox 

analysts on the trip, recalled in an interview with The Times.  

The Pentagon, though, need not have worried.  



“You can’t believe the progress,” General Vallely told Alan Colmes of Fox News upon his 

return. He predicted the insurgency would be “down to a few numbers” within months. 

“We could not be more excited, more pleased,” Mr. Cowan told Greta Van Susteren of Fox 

News. There was barely a word about armor shortages or corrupt Iraqi security forces. And on 

the key strategic question of the moment — whether to send more troops — the analysts were 

unanimous. 

“I am so much against adding more troops,” General Shepperd said on CNN.  

Access and Influence 

Inside the Pentagon and at the White House, the trip was viewed as a masterpiece in the 

management of perceptions, not least because it gave fuel to complaints that “mainstream” 

journalists were ignoring the good news in Iraq.  

“We’re hitting a home run on this trip,” a senior Pentagon official wrote in an e-mail message to 

Richard B. Myers and Peter Pace, then chairman and vice chairman of the Joint Chiefs of Staff.  

Its success only intensified the Pentagon’s campaign. The pace of briefings accelerated. More 

trips were organized. Eventually the effort involved officials from Washington to Baghdad to 

Kabul to Guantánamo and back to Tampa, Fla., the headquarters of United States Central 

Command. 

The scale reflected strong support from the top. When officials in Iraq were slow to organize 

another trip for analysts, a Pentagon official fired off an e-mail message warning that the trips 

“have the highest levels of visibility” at the White House and urging them to get moving before 

Lawrence Di Rita, one of Mr. Rumsfeld’s closest aides, “picks up the phone and starts calling the 

4-stars.” 

Mr. Di Rita, no longer at the Defense Department, said in an interview that a “conscious 

decision” was made to rely on the military analysts to counteract “the increasingly negative view 

of the war” coming from journalists in Iraq. The analysts, he said, generally had “a more 

supportive view” of the administration and the war, and the combination of their TV platforms 

and military cachet made them ideal for rebutting critical coverage of issues like troop morale, 

treatment of detainees, inadequate equipment or poorly trained Iraqi security forces. “On those 

issues, they were more likely to be seen as credible spokesmen,” he said. 

For analysts with military industry ties, the attention brought access to a widening circle of 

influential officials beyond the contacts they had accumulated over the course of their careers.  

Charles T. Nash, a Fox military analyst and retired Navy captain, is a consultant who helps small 

companies break into the military market. Suddenly, he had entree to a host of senior military 

leaders, many of whom he had never met. It was, he said, like being embedded with the 

Pentagon leadership. “You start to recognize what’s most important to them,” he said, adding, 

“There’s nothing like seeing stuff firsthand.”  

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/m/richard_b_myers/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/p/peter_pace/index.html?inline=nyt-per


Some Pentagon officials said they were well aware that some analysts viewed their special 

access as a business advantage. “Of course we realized that,” Mr. Krueger said. “We weren’t 

naïve about that.” 

They also understood the financial relationship between the networks and their analysts. Many 

analysts were being paid by the “hit,” the number of times they appeared on TV. The more an 

analyst could boast of fresh inside information from high-level Pentagon “sources,” the more hits 

he could expect. The more hits, the greater his potential influence in the military marketplace, 

where several analysts prominently advertised their network roles.  

“They have taken lobbying and the search for contracts to a far higher level,” Mr. Krueger said. 

“This has been highly honed.”  

Mr. Di Rita, though, said it never occurred to him that analysts might use their access to curry 

favor. Nor, he said, did the Pentagon try to exploit this dynamic. “That’s not something that ever 

crossed my mind,” he said. In any event, he argued, the analysts and the networks were the ones 

responsible for any ethical complications. “We assume they know where the lines are,” he said. 

The analysts met personally with Mr. Rumsfeld at least 18 times, records show, but that was just 

the beginning. They had dozens more sessions with the most senior members of his brain trust 

and access to officials responsible for managing the billions being spent in Iraq. Other groups of 

“key influentials” had meetings, but not nearly as often as the analysts.  

An internal memorandum in 2005 helped explain why. The memorandum, written by a Pentagon 

official who had accompanied analysts to Iraq, said that based on her observations during the 

trip, the analysts “are having a greater impact” on network coverage of the military. “They have 

now become the go-to guys not only on breaking stories, but they influence the views on issues,” 

she wrote. 

Other branches of the administration also began to make use of the analysts. Mr. Gonzales, then 

the attorney general, met with them soon after news leaked that the government was wiretapping 

terrorism suspects in the United States without warrants, Pentagon records show. When David H. 

Petraeus was appointed the commanding general in Iraq in January 2007, one of his early acts 

was to meet with the analysts. 

“We knew we had extraordinary access,” said Timur J. Eads, a retired Army lieutenant colonel 

and Fox analyst who is vice president of government relations for Blackbird Technologies, a 

fast-growing military contractor. 

Like several other analysts, Mr. Eads said he had at times held his tongue on television for fear 

that “some four-star could call up and say, ‘Kill that contract.’ ” For example, he believed 

Pentagon officials misled the analysts about the progress of Iraq’s security forces. “I know a 

snow job when I see one,” he said. He did not share this on TV.  

“Human nature,” he explained, though he noted other instances when he was critical. 

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/p/david_h_petraeus/index.html?inline=nyt-per
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/p/david_h_petraeus/index.html?inline=nyt-per


Some analysts said that even before the war started, they privately had questions about the 

justification for the invasion, but were careful not to express them on air. 

Mr. Bevelacqua, then a Fox analyst, was among those invited to a briefing in early 2003 about 

Iraq’s purported stockpiles of illicit weapons. He recalled asking the briefer whether the United 

States had “smoking gun” proof. 

“ ‘We don’t have any hard evidence,’ ” Mr. Bevelacqua recalled the briefer replying. He said he 

and other analysts were alarmed by this concession. “We are looking at ourselves saying, ‘What 

are we doing?’ ”  

Another analyst, Robert L. Maginnis, a retired Army lieutenant colonel who works in the 

Pentagon for a military contractor, attended the same briefing and recalled feeling “very 

disappointed” after being shown satellite photographs purporting to show bunkers associated 

with a hidden weapons program. Mr. Maginnis said he concluded that the analysts were being 

“manipulated” to convey a false sense of certainty about the evidence of the weapons. Yet he and 

Mr. Bevelacqua and the other analysts who attended the briefing did not share any misgivings 

with the American public.  

Mr. Bevelacqua and another Fox analyst, Mr. Cowan, had formed the wvc3 Group, and hoped to 

win military and national security contracts. 

“There’s no way I was going to go down that road and get completely torn apart,” Mr. 

Bevelacqua said. “You’re talking about fighting a huge machine.”  

Some e-mail messages between the Pentagon and the analysts reveal an implicit trade of 

privileged access for favorable coverage. Robert H. Scales Jr., a retired Army general and analyst 

for Fox News and National Public Radio whose consulting company advises several military 

firms on weapons and tactics used in Iraq, wanted the Pentagon to approve high-level briefings 

for him inside Iraq in 2006. 

“Recall the stuff I did after my last visit,” he wrote. “I will do the same this time.” 

Pentagon Keeps Tabs 

As it happened, the analysts’ news media appearances were being closely monitored. The 

Pentagon paid a private contractor, Omnitec Solutions, hundreds of thousands of dollars to scour 

databases for any trace of the analysts, be it a segment on “The O’Reilly Factor” or an interview 

with The Daily Inter Lake in Montana, circulation 20,000.  

Omnitec evaluated their appearances using the same tools as corporate branding experts. One 

report, assessing the impact of several trips to Iraq in 2005, offered example after example of 

analysts echoing Pentagon themes on all the networks. 

“Commentary from all three Iraq trips was extremely positive over all,” the report concluded. 

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/n/national_public_radio/index.html?inline=nyt-org


In interviews, several analysts reacted with dismay when told they were described as reliable 

“surrogates” in Pentagon documents. And some asserted that their Pentagon sessions were, as 

David L. Grange, a retired Army general and CNN analyst put it, “just upfront information,” 

while others pointed out, accurately, that they did not always agree with the administration or 

each other. “None of us drink the Kool-Aid,” General Scales said. 

Likewise, several also denied using their special access for business gain. “Not related at all,” 

General Shepperd said, pointing out that many in the Pentagon held CNN “in the lowest esteem.”  

Still, even the mildest of criticism could draw a challenge. Several analysts told of fielding 

telephone calls from displeased defense officials only minutes after being on the air. 

On Aug. 3, 2005, 14 marines died in Iraq. That day, Mr. Cowan, who said he had grown 

increasingly uncomfortable with the “twisted version of reality” being pushed on analysts in 

briefings, called the Pentagon to give “a heads-up” that some of his comments on Fox “may not 

all be friendly,” Pentagon records show. Mr. Rumsfeld’s senior aides quickly arranged a private 

briefing for him, yet when he told Bill O’Reilly that the United States was “not on a good glide 

path right now” in Iraq, the repercussions were swift. 

Mr. Cowan said he was “precipitously fired from the analysts group” for this appearance. The 

Pentagon, he wrote in an e-mail message, “simply didn’t like the fact that I wasn’t carrying their 

water.” The next day James T. Conway, then director of operations for the Joint Chiefs, presided 

over another conference call with analysts. He urged them, a transcript shows, not to let the 

marines’ deaths further erode support for the war. 

“The strategic target remains our population,” General Conway said. “We can lose people day in 

and day out, but they’re never going to beat our military. What they can and will do if they can is 

strip away our support. And you guys can help us not let that happen.” 

“General, I just made that point on the air,” an analyst replied. 

“Let’s work it together, guys,” General Conway urged. 

The Generals’ Revolt 

The full dimensions of this mutual embrace were perhaps never clearer than in April 2006, after 

several of Mr. Rumsfeld’s former generals — none of them network military analysts — went 

public with devastating critiques of his wartime performance. Some called for his resignation. 

On Friday, April 14, with what came to be called the “Generals’ Revolt” dominating headlines, 

Mr. Rumsfeld instructed aides to summon military analysts to a meeting with him early the next 

week, records show. When an aide urged a short delay to “give our big guys on the West Coast a 

little more time to buy a ticket and get here,” Mr. Rumsfeld’s office insisted that “the boss” 

wanted the meeting fast “for impact on the current story.”  

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/o/bill_oreilly/index.html?inline=nyt-per


That same day, Pentagon officials helped two Fox analysts, General McInerney and General 

Vallely, write an opinion article for The Wall Street Journal defending Mr. Rumsfeld. 

“Starting to write it now,” General Vallely wrote to the Pentagon that afternoon. “Any input for 

the article,” he added a little later, “will be much appreciated.” Mr. Rumsfeld’s office quickly 

forwarded talking points and statistics to rebut the notion of a spreading revolt. 

“Vallely is going to use the numbers,” a Pentagon official reported that afternoon. 

The standard secrecy notwithstanding, plans for this session leaked, producing a front-page story 

in The Times that Sunday. In damage-control mode, Pentagon officials scrambled to present the 

meeting as routine and directed that communications with analysts be kept “very formal,” 

records show. “This is very, very sensitive now,” a Pentagon official warned subordinates.  

On Tuesday, April 18, some 17 analysts assembled at the Pentagon with Mr. Rumsfeld and 

General Pace, then the chairman of the Joint Chiefs.  

A transcript of that session, never before disclosed, shows a shared determination to marginalize 

war critics and revive public support for the war.  

“I’m an old intel guy,” said one analyst. (The transcript omits speakers’ names.) “And I can sum 

all of this up, unfortunately, with one word. That is Psyops. Now most people may hear that and 

they think, ‘Oh my God, they’re trying to brainwash.’ ”  

“What are you, some kind of a nut?” Mr. Rumsfeld cut in, drawing laughter. “You don’t believe 

in the Constitution?” 

There was little discussion about the actual criticism pouring forth from Mr. Rumsfeld’s former 

generals. Analysts argued that opposition to the war was rooted in perceptions fed by the news 

media, not reality. The administration’s overall war strategy, they counseled, was “brilliant” and 

“very successful.” 

“Frankly,” one participant said, “from a military point of view, the penalty, 2,400 brave 

Americans whom we lost, 3,000 in an hour and 15 minutes, is relative.” 

An analyst said at another point: “This is a wider war. And whether we have democracy in Iraq 

or not, it doesn’t mean a tinker’s damn if we end up with the result we want, which is a regime 

over there that’s not a threat to us.” 

“Yeah,” Mr. Rumsfeld said, taking notes. 

But winning or not, they bluntly warned, the administration was in grave political danger so long 

as most Americans viewed Iraq as a lost cause. “America hates a loser,” one analyst said.  



Much of the session was devoted to ways that Mr. Rumsfeld could reverse the “political tide.” 

One analyst urged Mr. Rumsfeld to “just crush these people,” and assured him that “most of the 

gentlemen at the table” would enthusiastically support him if he did.  

“You are the leader,” the analyst told Mr. Rumsfeld. “You are our guy.”  

At another point, an analyst made a suggestion: “In one of your speeches you ought to say, 

‘Everybody stop for a minute and imagine an Iraq ruled by Zarqawi.’ And then you just go down 

the list and say, ‘All right, we’ve got oil, money, sovereignty, access to the geographic center of 

gravity of the Middle East, blah, blah, blah.’ If you can just paint a mental picture for Joe 

America to say, ‘Oh my God, I can’t imagine a world like that.’ ”  

Even as they assured Mr. Rumsfeld that they stood ready to help in this public relations 

offensive, the analysts sought guidance on what they should cite as the next “milestone” that 

would, as one analyst put it, “keep the American people focused on the idea that we’re moving 

forward to a positive end.” They placed particular emphasis on the growing confrontation with 

Iran.  

“When you said ‘long war,’ you changed the psyche of the American people to expect this to be 

a generational event,” an analyst said. “And again, I’m not trying to tell you how to do your 

job...”  

“Get in line,” Mr. Rumsfeld interjected. 

The meeting ended and Mr. Rumsfeld, appearing pleased and relaxed, took the entire group into 

a small study and showed off treasured keepsakes from his life, several analysts recalled. 

Soon after, analysts hit the airwaves. The Omnitec monitoring reports, circulated to more than 80 

officials, confirmed that analysts repeated many of the Pentagon’s talking points: that Mr. 

Rumsfeld consulted “frequently and sufficiently” with his generals; that he was not “overly 

concerned” with the criticisms; that the meeting focused “on more important topics at hand,” 

including the next milestone in Iraq, the formation of a new government.  

Days later, Mr. Rumsfeld wrote a memorandum distilling their collective guidance into bullet 

points. Two were underlined: 

“Focus on the Global War on Terror — not simply Iraq. The wider war — the long war.” 

“Link Iraq to Iran. Iran is the concern. If we fail in Iraq or Afghanistan, it will help Iran.” 

But if Mr. Rumsfeld found the session instructive, at least one participant, General Nash, the 

ABC analyst, was repulsed.  

“I walked away from that session having total disrespect for my fellow commentators, with 

perhaps one or two exceptions,” he said. 



View From the Networks 

Two weeks ago General Petraeus took time out from testifying before Congress about Iraq for a 

conference call with military analysts. 

Mr. Garrett, the Fox analyst and Patton Boggs lobbyist, said he told General Petraeus during the 

call to “keep up the great work.” 

“Hey,” Mr. Garrett said in an interview, “anything we can do to help.” 

For the moment, though, because of heavy election coverage and general war fatigue, military 

analysts are not getting nearly as much TV time, and the networks have trimmed their rosters of 

analysts. The conference call with General Petraeus, for example, produced little in the way of 

immediate coverage. 

Still, almost weekly the Pentagon continues to conduct briefings with selected military analysts. 

Many analysts said network officials were only dimly aware of these interactions. The networks, 

they said, have little grasp of how often they meet with senior officials, or what is discussed. 

“I don’t think NBC was even aware we were participating,” said Rick Francona, a longtime 

military analyst for the network.  

Some networks publish biographies on their Web sites that describe their analysts’ military 

backgrounds and, in some cases, give at least limited information about their business ties. But 

many analysts also said the networks asked few questions about their outside business interests, 

the nature of their work or the potential for that work to create conflicts of interest. “None of that 

ever happened,” said Mr. Allard, an NBC analyst until 2006. 

“The worst conflict of interest was no interest.” 

Mr. Allard and other analysts said their network handlers also raised no objections when the 

Defense Department began paying their commercial airfare for Pentagon-sponsored trips to Iraq 

— a clear ethical violation for most news organizations. 

CBS News declined to comment on what it knew about its military analysts’ business affiliations 

or what steps it took to guard against potential conflicts. 

NBC News also declined to discuss its procedures for hiring and monitoring military analysts. 

The network issued a short statement: “We have clear policies in place to assure that the people 

who appear on our air have been appropriately vetted and that nothing in their profile would lead 

to even a perception of a conflict of interest.” 

Jeffrey W. Schneider, a spokesman for ABC, said that while the network’s military consultants 

were not held to the same ethical rules as its full-time journalists, they were expected to keep the 

network informed about any outside business entanglements. “We make it clear to them we 

expect them to keep us closely apprised,” he said. 



A spokeswoman for Fox News said executives “refused to participate” in this article. 

CNN requires its military analysts to disclose in writing all outside sources of income. But like 

the other networks, it does not provide its military analysts with the kind of written, specific 

ethical guidelines it gives its full-time employees for avoiding real or apparent conflicts of 

interest.  

Yet even where controls exist, they have sometimes proven porous. 

CNN, for example, said it was unaware for nearly three years that one of its main military 

analysts, General Marks, was deeply involved in the business of seeking government contracts, 

including contracts related to Iraq. 

General Marks was hired by CNN in 2004, about the time he took a management position at 

McNeil Technologies, where his job was to pursue military and intelligence contracts. As 

required, General Marks disclosed that he received income from McNeil Technologies. But the 

disclosure form did not require him to describe what his job entailed, and CNN acknowledges it 

failed to do additional vetting. 

“We did not ask Mr. Marks the follow-up questions we should have,” CNN said in a written 

statement. 

In an interview, General Marks said it was no secret at CNN that his job at McNeil Technologies 

was about winning contracts. “I mean, that’s what McNeil does,” he said. 

CNN, however, said it did not know the nature of McNeil’s military business or what General 

Marks did for the company. If he was bidding on Pentagon contracts, CNN said, that should have 

disqualified him from being a military analyst for the network. But in the summer and fall of 

2006, even as he was regularly asked to comment on conditions in Iraq, General Marks was 

working intensively on bidding for a $4.6 billion contract to provide thousands of translators to 

United States forces in Iraq. In fact, General Marks was made president of the McNeil spin-off 

that won the huge contract in December 2006.  

General Marks said his work on the contract did not affect his commentary on CNN. “I’ve got 

zero challenge separating myself from a business interest,” he said. 

But CNN said it had no idea about his role in the contract until July 2007, when it reviewed his 

most recent disclosure form, submitted months earlier, and finally made inquiries about his new 

job.  

“We saw the extent of his dealings and determined at that time we should end our relationship 

with him,” CNN said.  

This article has been revised to reflect the following correction: 



Correction: April 22, 2008  

An article on Sunday about the Pentagon’s relationship with news media military analysts 

misidentified the military affiliation of one analyst, John C. Garrett. He retired as a colonel from 

the Marines, not the Army.  

This article has been revised to reflect the following correction: 

Correction: April 24, 2008  

The continuation of an article on Sunday about a Pentagon effort to use military analysts to 

generate favorable news coverage carried 10 paragraphs that were partly obscured in some 

editions by a chart.  

 


