
 
 
WikiLeaks should be designated a 'foreign terrorist organization,' 
Rep. Pete King fumes 
BY Helen Kennedy  
DAILY NEWS STAFF WRITER  
 
Originally Published:Sunday, November 28th 2010, 3:06 PM 
Updated: Monday, November 29th 2010, 10:57 AM 
	
WikiLeaks,	a	whistle‐blower	website,	has	released	hundreds	of	thousands	of	classified	
documents	via	several	news	outlets.		
	
Washington's biggest state secrets - from Arab leaders privately begging for air strikes on Iran to 
American diplomats spying on UN officials - were laid bare Sunday in a massive online 
document dump. 
 
The WikiLeaks publication of 250,000 diplomatic cables stripped the veil from long-classified 
projects, exposed back-channel communications and revealed unflattering comments about foes 
and friends alike. 
 
Italian Foreign Minister Franco Frattini called it "the 9/11 of world diplomacy." 
 
An angry White House said people trying to help the U.S. abroad may die because of the leak. 
Secretary of State Clinton was calling allies in full damage-control mode. 
 
Rep. Pete King (R-L.I.) urged U.S. Attorney General Eric Holder to designate WikiLeaks a 
"foreign terrorist organization," saying it "posed a clear and present danger to the national 
security of the United States," and to prosecute founder Julian Assange for espionage. 
 
WikiLeaks says it plans to release more documents "in stages over the next few months." 
 
Among the many eye-opening revelations: 
- Saudi Arabia has repeatedly urged the United States to launch air strikes on Iran to destroy its 
nuclear program. 
 
"Cut off the head of the snake," the Saudi ambassador to Washington urged Gen. David Petraeus, 
who commands U.S. forces in Afghanistan. 
 
Officials in Jordan, Bahrain, the United Arab Emirates and Egypt have all also secretly pushed 
for military strikes against Tehran's nuke plans, according to the secret cables. "The danger of 
letting it go on is greater than the danger of stopping it," said Bahrain's King Hamad. 
 



	 2

By revealing such frank conversations with secretive Arab leaders who usually enjoy a lack of 
press freedom at home, the leaks may end up having a more profound effect on the Middle East 
than on Washington. 
 
- The Yemeni government has been covering up U.S. air strikes on suspected Al Qaeda militants. 
 
"We'll continue saying the bombs are ours, not yours," Yemeni President Ali Abdullah Saleh told 
Petraeus in January, according to one cable. 
 
- A Feb. 24 account of a top-secret meeting with the Russians revealed that Moscow believes 
Iran has outdated missiles that pose only a regional threat and isunlikely to acquire better 
technology. Russia disputed U.S. claims that North Korea smuggled 19 mega-missiles to Iran 
in2005 that might be able to hit Europe. 
 
The two sides argued over whether the missiles even existed, with the U.S. saying North Korea 
showed them off in a military parade and Russia saying spy photos of the parade show it was a 
different kind of missile. 
- In July 2009, diplomats assigned to the UN were asked to gather technical details about the 
communications systems used by top UN officials, including computer passwords, and detailed 
biometric information on all the top UN officials. 
 
Washington also wanted credit card numbers, email addresses and phone, fax and pager numbers 
- plus frequent-flier numbers - for top UN figures. 
 
- Washington has been secretly battling Pakistan over nuclear fuel in a Pakistani reactor that the 
U.S. wants to remove for fear it could fall into the wrong hands. Pakistan fears the public will 
think it is giving up its nukes to America. 
 
- China hacked into Google's computer systems as part of a coordinated campaign of computer 
sabotage. 
 
- Unflattering descriptions of foreign leaders by U.S. diplomats: French President Nicolas 
Sarkozy is "an emperor without clothes"; Iranian President Mahmoud Ahmadinejad is likened to 
Adolf Hitler; Russian President Dmitry Medvedev is "pale, hesitant"; Afghan President Hamid 
Karzai is "driven by paranoia," and German Chancellor Angela Merkel "avoids risk and is rarely 
creative." 
 
- American diplomats are suspicious of the close personal relationship between Russian leader 
Vladimir Putin and Italian Prime Minister Silvio Berlusconi, including the exchange of "lavish 
gifts." 
	
http://www.nydailynews.com/news/world/2010/11/28/2010‐11‐
28_media_unveils_classified_documents_via_wikileaks_website_in_explosive_release_of.htm
l#ixzz1EAuZywNm	



	 3

	
	
NOVEMBER 29, 2010	

To Publish Leaks Or Not to Publish? 
By RUSSELL ADAMS And JESSICA E. VASCELLARO 

	
An organization has obtained secret documents. They are newsworthy, but they could be 

damaging as well, to national interests and individuals. 

Do you publish? 

 

News organizations are confronting that question as aggressive tactics like those of WikiLeaks 

become more common in an age of fast-moving information. 

 

The roughly quarter-million cables released Sunday comprise a sampling of the traffic between 

the State Department and several hundred embassies and consulates. They include information 

about the conflict between the U.S. and Pakistan over nuclear fuel, Washington's discussions 

with South Korean officials about the future of North Korea, and bargaining with other countries 

over how to empty the Guantanamo Bay prison. 

 

Anthony E. Varona, professor and associate dean at American University-Washington College of 

Law, said the line is still unclear between "giving the public the news it has a First Amendment 

right to receive and serving as instruments of lawlessness." He added that the courts had ruled 

on both sides of the argument over the years. 

 

"The bottom line is whether publication by WikiLeaks, with amplification by the traditional 

news media, will advance the public interest and the First Amendment or threaten their very 

existence," Mr. Varona said. "The next several days will reveal much along these lines." 

The New York Times, the Guardian of the U.K., Germany's Der Spiegel, France's Le Monde and 

Spain's El Pais gained access to the documents well ahead of their release, wrote extensive 

reports about them and attached some of the cables to their websites. In a note to readers on 

Sunday, the Times said its decision was justified by the importance of knowing how the 

government makes its decisions, the motivations of allies that receive U.S. aid and the 

diplomacy surrounding wars and countries in which American involvement is growing. 

"The Times believes that the documents serve an important public interest, illuminating the 

goals, successes, compromises and frustrations of American diplomacy in a way that other 

accounts cannot match," the note read. 



	 4

 

The Times said it had "taken care" to exclude "information that would endanger confidential 

informants or compromise national security." The paper also said in its note that most of the 

documents would have been made public regardless of the paper's decision, noting that 

WikiLeaks had shared the secret cables with at least four European publications. 

The Guardian said in a note to readers that the publications that got prior access to the 

documents gave early warning to the U.S. government about their intention to publish and that 

officials didn't dispute the authenticity of the overall material. The Guardian said U.K. libel laws 

imposed a special burden on British publishers and it refrained from reporting on some cables. 

WikiLeaks couldn't be reached for comment. 

 

Bob Steele, the director of the Prindle Institute for Ethics at DePauw University, said that 

citizens had a right to hold government accountable. "That relates to the product of government 

and the process of government and what government leaders do and how they go about doing 

it," he said. 

 

He added, however, that these cables are sensitive because they discuss diplomatic matters, and 

"there is potentially greater danger in the release of documents that address ongoing and 

sensitive negotiations and operations." 

 

In a strategy aimed at raising its profile, WikiLeaks has been teaming up with news 

organizations on its leaks. Last week it offered The Wall Street Journal access to a portion of the 

documents it possesses if the Journal signed a confidentiality agreement. The Journal declined. 

"We didn't want to agree to a set of pre-conditions related to the disclosure of the Wikileaks 

documents without even being given a broad understanding of what these documents 

contained," a spokeswoman for the paper said. 

 

CNN also declined to make an agreement with WikiLeaks. It declined to comment further. 

The Guardian, which has collaborated with WikiLeaks on two previous leaks, said the 

documents were handed over on the condition that the news organizations observed common 

deadlines over the release. 

 

The Times said it didn't get the documents directly from WikiLeaks, but Executive Editor Bill 

Keller said the paper agreed with the other publications to coordinate timing "to avoid a 

stampede that would make for sloppy journalism and increase the risk of publishing something 

dangerous." 

 



	 5

He added: "It also allowed time for serious (and fruitful, in my view) discussions with the 

government about what to redact." 

 

The Times said it received the cables by "a source who insisted on anonymity" and that the 

cables were originally obtained by WikiLeaks from a "disenchanted, low-level Army intelligence 

analyst who exploited a security loophole." 

WikiLeaks in July published thousands of documents related to the U.S. involvement in 

Afghanistan. Those documents tracked six years of the war, from early 2004 through late last 

year, and detailed various on-the-ground incidents including civilian deaths and episodes of 

friendly fire. They also included allegations that Pakistan aided Taliban insurgents against the 

U.S. 

 

The New York Times, the Guardian and Der Spiegel published several stories based on the 

leaked documents, saying they took care not to publish information that would harm national 

security interests. After publication, WikiLeaks founder Julian Assange argued that the 

documents could serve as "deterrents" to future war crimes. 

 

Bob Giles, curator of the Nieman Foundation for Journalism at Harvard University, said news 

organizations had demonstrated "good, ethical behavior" in how they had reported on the 

WikiLeaks documents in general, noting they had repeatedly withheld certain sensitive 

information. 

 

WikiLeaks has landed a number of big scoops since it launched in 2007, including video footage 

of American soldiers shooting at a group of people in Iraq in 2007. The site, created by self-

described Chinese dissidents and Internet hackers, has repeatedly declined to say how it gets its 

information and has been the subject of investigations by federal authorities. 
 
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703785704575643431883607708.html 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



	 6

 
 
WikiLeaks Fallout: Unease Over Web Press Freedoms 
by Alan Greenblatt 
 
December	8,	2010		
	
The legal and political troubles that WikiLeaks has encountered since publishing thousands of 
State Department cables in recent weeks may have troubling implications for more traditional 
media outlets, advocates of free Internet expression warn. 
 
WikiLeaks founder Julian Assange is sitting in a British jail, facing possible extradition to 
Sweden on sex charges — and, potentially, extradition to the U.S. on espionage charges as well. 
 
Before Assange's arrest, WikiLeaks saw several companies it counted on to handle its publishing 
needs and financial transactions cut off their services, including Amazon, MasterCard, PayPal 
and EveryDNS.net, an Internet-hosting provider based in New Hampshire. 
	
A woman in Washington, D.C., reads a WikiLeaks page. The legal and political troubles that 
WikiLeaks has encountered since publishing thousands of State Department cables may have 
troubling implications for information delivery and journalism on the Internet. 
 
"In the information age, everybody depends on intermediaries in one form or another," says 
Marcia Hoffmann, a senior staff attorney with the Electronic Frontier Foundation, a civil rights 
advocacy group. 
 
Supporters of WikiLeaks have since launched their own protests in retaliation against the 
companies that abandoned the online site, including an apparent cyberattack against 
MasterCard.com on Wednesday. 
 
Companies such as MasterCard have "a First Amendment right" to decide who they will and will 
not do business with, Hoffmann says. Still, she and other observers are troubled by the 
implications of private companies deciding to cut off services to an organization that publishes 
controversial material. 
 
"We expect a tremendous backlash against WikiLeaks that will end up affecting whole other 
entities," Hoffmann says. "It's going to be a real threat to news organizations and others who 
publish online." 
 
National Security Concerns 
 
The backlash against WikiLeaks has already started. A bipartisan group of senators introduced 
legislation last week, the SHIELD Act, which would make it illegal to publish the names of U.S. 
military and intelligence informants. 



	 7

	
Sen. Joseph Lieberman (I-CT), who chairs the Senate Homeland Security Committee, last week 
called on companies doing business with WikiLeaks to "immediately terminate" such 
relationships. 
 
"Although he is a First Amendment supporter, the First Amendment does not trump national 
security interests," Lieberman's spokeswoman says. 
 
"The senator believes that Amazon, PayPal, Visa and other businesses that severed their ties 
with, and therefore their services to, WikiLeaks have done the right thing and acted as good 
corporate citizens." 
 
Don't Throw Out The Standards 
 
James Jay Carafano, the deputy director of the Institute for International Studies at the Heritage 
Foundation, a conservative think tank, says the fact that private companies are shutting off 
services to WikiLeaks is a demonstration of "the wisdom of crowds." 
 
WikiLeaks stepped over the line in publishing classified documents, he says, and ultimately 
should be held accountable. "You have to realize, this notion that cyberspace is this ungoverned 
space is simply not true," Carafano says. 
 
Carafano argues that WikiLeaks handled sensitive material without sufficient sensitivity. 
WikiLeaks does not vet the material it releases with the same care that its major media partners, 
such as The New York Times, typically demonstrate, such as redacting parts of some leaked 
documents. 
 
"You don't throw the standards of journalism out the window when you invent citizen 
journalism," Carafano says. "Citizen journalists that want to be serious and sustain their efforts 
over time tend to adopt the standards of professional journalists." 
 
The 'Wild West Of Media' 
 
Jeffrey Dvorkin, a former NPR ombudsman and vice president for news, agrees that the 
WikiLeaks episode illustrates the blurred ethical boundary lines of the new media age. 
 
"What we have now is a Wild West of media," says Dvorkin, who teaches journalism at the 
University of Toronto. "We have part of the media operating in a responsible manner and others 
doing whatever they think necessary." 
Dvorkin believes that Assange has acted in a "childish and irresponsible" manner. Nevertheless, 
he shares the concerns of civil libertarians about what Assange himself calls the "privatization of 
state censorship." 
 
"The big immediate danger for all of us now is an overreaction by legislators or governments — 
or Internet service providers who are worried about lawsuits," Dvorkin says. 
 



	 8

A New Sense Of Fragility 
 
The Internet service providers and other companies who have ended their contracts with 
WikiLeaks say they did so because WikiLeaks violated their terms of services, not due to any 
outside pressure from governments. 
 
Still, their decision to cut off services demonstrates the fragility of freedom of expression on the 
Internet. 
It's not like owning your own printing press. And the private companies that offer Internet 
services do not necessarily view freedom of expression as part of their core mission. 
 
"They don't see themselves as having an information-dissemination mission," says Susan 
Crawford, a professor at Cardozo Law School and former adviser to President Obama on Internet 
policy issues. 
 
"They will cooperate very easily with a phone call from someone in power," Crawford says, "and 
there is no upside for them in continuing to serve WikiLeaks." 
 
Legal To Publish 
 
U.S. courts have maintained that news organizations may publish government documents, even 
if the documents were obtained illegally. 
 
The most famous decision in this regard came from the Supreme Court in 1971, when it upheld 
the right of The New York Times to print the Pentagon Papers, which were volumes of secret 
documents about the history of U.S. involvement in Vietnam. 
 
Electronic publishers have enjoyed the same protections as traditional publishers — and other 
ones as well, says Marc Rotenberg, president of the Electronic Privacy Information Center, 
another online civil liberties group. 
"We have always understood that Internet-based firms were entitled to even greater protection 
than traditional print publication, because they have little if any say over the content that their 
customers might provide," Rotenberg says. 
"Following the Pentagon Papers analogy, it is interesting to consider that U.S. firms with even 
more legal protection than The New York Times had now seem less willing to provide access to 
controversial material." 
 
It Can't Be Stopped 
But even if some private companies have shown themselves lately to be less than perfect 
stewards of press freedoms, and thus revealed potential problems for other electronic media 
outlets, it's the nature of the Internet that stifling information is, ultimately, almost impossible. 
 
Already, hundreds of other websites are "mirroring" WikiLeaks content, making it accessible 
even if the site gets taken down. 
 



	 9

"It's too late to put the toothpaste back in the tube," says Crawford, the Cardozo professor. 
"Whistle-blowers will put information online in some form, in social media, even if WikiLeaks 
finds it impossible to continue." 
 
http://www.npr.org/2010/12/08/131905226/wikileaks-fallout-unease-over-web-press-
freedoms 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



	 10

	
	
Don't	charge	Wikileaks	
Saturday, December 11, 2010; 6:16 PM  
 
WIKILEAKS FOUNDER Julian Assange has irresponsibly released thousands of sensitive 
national security documents, including some that Pentagon officials say could put in harm's way 
Afghans who have cooperated with U.S. efforts. But that does not mean he has committed a 
crime.  
 
Mr. Assange, an Australian, is in a British jail awaiting possible extradition to Error! Hyperlink 
reference not valid.. Many Americans would like to see him spend a good, long time behind 
bars - for different reasons. Sen. Dianne Error! Hyperlink reference not valid. argues that Mr. 
Assange's actions violate the Espionage Act, a World War I-era law crafted to punish individuals 
who spy on the country during wartime. The Justice Department is reportedly assessing that 
possibility as well as other prosecutorial vehicles.  
 
Sen. Joseph I. Lieberman (I-Conn.) goes further and has urged the administration to consider 
charges against media outlets that produced news articles based on the leaked documents. These 
organizations, Mr. Error! Hyperlink reference not valid. last week , have "committed at least 
an act of bad citizenship, but whether they have committed a crime - I think that bears a very 
intense inquiry by the Justice Department."  
 
Such prosecutions are a bad idea. The government has no business indicting someone who is not 
a spy and who is not legally bound to keep its secrets. Doing so would criminalize the exchange 
of information and put at risk responsible media organizations that vet and verify material and 
take seriously the protection of sources and methods when lives or national security are 
endangered. The Espionage Act is easily abused, as shown by a criminal case that dragged on for 
years, before being closed last year, of two lobbyists for the Error! Hyperlink reference not 
valid. who did nothing more than pass along to colleagues and a reporter information they 
gleaned from conversations with U.S. officials. The act should be scrapped or tightened, not 
given new and dangerous life.  
 
So is the administration helpless? No; it has every right to demand strict confidentiality from its 
employees and others who swear to protect its secrets. It has rightly filed Error! Hyperlink 
reference not valid. who it believes was the source of the leaked documents. And the 
government should repair its own house, by investigating its carelessness in allowing these 
documents to leak and taking steps to prevent a recurrence.  
 
http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2010/12/11/AR2010121102564_pf.html 
 
 
 



	 11

 
 
January 26, 2011 

Dealing With Assange and the WikiLeaks Secrets 
 
By BILL KELLER 

This past June, Alan Rusbridger, the editor of The Guardian, phoned me and 

asked, mysteriously, whether I had any idea how to arrange a secure 

communication. Not really, I confessed. The Times doesn’t have encrypted phone 

lines, or a Cone of Silence. Well then, he said, he would try to speak circumspectly. 

In a roundabout way, he laid out an unusual proposition: an organization 

called WikiLeaks, a secretive cadre of antisecrecy vigilantes, had come into 

possession of a substantial amount of classified United States government 

communications. WikiLeaks’s leader,Julian Assange, an eccentric former computer 

hacker of Australian birth and no fixed residence, offered The Guardian half a 

million military dispatches from the battlefields of Afghanistan and Iraq. There 

might be more after that, including an immense bundle of confidential diplomatic 

cables. The Guardian suggested — to increase the impact as well as to share the labor 

of handling such a trove — that The New York Times be invited to share this 

exclusive bounty. The source agreed. Was I interested? 

 

I was interested. 

 

The adventure that ensued over the next six months combined the cloak-and-dagger 

intrigue of handling a vast secret archive with the more mundane feat of sorting, 

searching and understanding a mountain of data. As if that were not complicated 

enough, the project also entailed a source who was elusive, manipulative and volatile 

(and ultimately openly hostile to The Times and The Guardian); an international 

cast of journalists; company lawyers committed to keeping us within the bounds of 

the law; and an array of government officials who sometimes seemed as if they 

couldn’t decide whether they wanted to engage us or arrest us. By the end of the 

year, the story of this wholesale security breach had outgrown the story of the actual 

contents of the secret documents and generated much breathless speculation that 



	 12

something — journalism, diplomacy, life as we know it — had profoundly changed 

forever. 

 

Soon after Rusbridger’s call, we sent Eric Schmitt, from our Washington bureau, to 

London. Schmitt has covered military affairs expertly for years, has read his share of 

classified military dispatches and has excellent judgment and an unflappable 

demeanor. His main assignment was to get a sense of the material. Was it genuine? 

Was it of public interest? He would also report back on the proposed mechanics of 

our collaboration with The Guardian and the German magazine Der Spiegel, which 

Assange invited as a third guest to his secret smorgasbord. Schmitt would also meet 

the WikiLeaks leader, who was known to a few Guardian journalists but not to us. 

Schmitt’s first call back to The Times was encouraging. There was no question in his 

mind that the Afghanistan dispatches were genuine. They were fascinating — a diary 

of a troubled war from the ground up. And there were intimations of more to come, 

especially classified cables from the entire constellation of American diplomatic 

outposts. WikiLeaks was holding those back for now, presumably to see how this 

venture with the establishment media worked out. Over the next few days, Schmitt 

huddled in a discreet office at The Guardian, sampling the trove of war dispatches 

and discussing the complexities of this project: how to organize and study such a 

voluminous cache of information; how to securely transport, store and share it; how 

journalists from three very different publications would work together without 

compromising their independence; and how we would all assure an appropriate 

distance from Julian Assange. We regarded Assange throughout as a source, not as a 

partner or collaborator, but he was a man who clearly had his own agenda. 

 

By the time of the meetings in London, WikiLeaks had already acquired a measure of 

international fame or, depending on your point of view, notoriety. Shortly before I 

got the call from The Guardian, The New Yorkerpublished a rich and colorful profile 

of Assange, by Raffi Khatchadourian, who had embedded with the group.  

 

WikiLeaks’s biggest coup to that point was the release, last April, of video footage 

taken from one of two U.S. helicopters involved in firing down on a crowd and a 

building in Baghdad in 2007, killing at least 18 people. While some of the people in 



	 13

the video were armed, others gave no indication of menace; two were in fact 

journalists for the news agency Reuters. The video, with its soundtrack of callous 

banter, was horrifying to watch and was an embarrassment to the U.S. military. But 

in its zeal to make the video a work of antiwar propaganda, WikiLeaks also released 

a version that didn’t call attention to an Iraqi who was toting a rocket-propelled 

grenade and packaged the manipulated version under the tendentious rubric 

“Collateral Murder.” (See the edited and non-edited videos here.) 

 

Throughout our dealings, Assange was coy about where he obtained his secret cache. 

But the suspected source of the video, as well as the military dispatches and the 

diplomatic cables to come, was a disillusioned U.S. Army private first class 

named Bradley Manning, who had been arrested and was being kept in solitary 

confinement. 

 

On the fourth day of the London meeting, Assange slouched into The Guardian 

office, a day late. Schmitt took his first measure of the man who would be a large 

presence in our lives. “He’s tall — probably 6-foot-2 or 6-3 — and lanky, with pale 

skin, gray eyes and a shock of white hair that seizes your attention,” Schmitt wrote to 

me later. “He was alert but disheveled, like a bag lady walking in off the street, 

wearing a dingy, light-colored sport coat and cargo pants, dirty white shirt, beat-up 

sneakers and filthy white socks that collapsed around his ankles. He smelled as if he 

hadn’t bathed in days.” 

 

Assange shrugged a huge backpack off his shoulders and pulled out a stockpile of 

laptops, cords, cellphones, thumb drives and memory sticks that held the WikiLeaks 

secrets. 

 

The reporters had begun preliminary work on the Afghanistan field reports, using a 

large Excel spreadsheet to organize the material, then plugging in search terms and 

combing the documents for newsworthy content. They had run into a puzzling 

incongruity: Assange said the data included dispatches from the beginning of 2004 

through the end of 2009, but the material on the spreadsheet ended abruptly in 

April 2009. A considerable amount of material was missing. Assange, slipping 



	 14

naturally into the role of office geek, explained that they had hit the limits of Excel. 

Open a second spreadsheet, he instructed. They did, and the rest of the data 

materialized — a total of 92,000 reports from the battlefields of Afghanistan. 

 

The reporters came to think of Assange as smart and well educated, extremely adept 

technologically but arrogant, thin-skinned, conspiratorial and oddly credulous. At 

lunch one day in The Guardian’s cafeteria, Assange recounted with an air of great 

conviction a story about the archive in Germany that contains the files of the former 

Communist secret police, the Stasi. This office, Assange asserted, was thoroughly 

infiltrated by former Stasi agents who were quietly destroying the documents they 

were entrusted with protecting. The Der Spiegel reporter in the group, John Goetz, 

who has reported extensively on the Stasi, listened in amazement. That’s utter 

nonsense, he said. Some former Stasi personnel were hired as security guards in the 

office, but the records were well protected. 

 

Assange was openly contemptuous of the American government and certain that he 

was a hunted man. He told the reporters that he had prepared a kind of doomsday 

option. He had, he said, distributed highly encrypted copies of his entire secret 

archive to a multitude of supporters, and if WikiLeaks was shut down, or if he was 

arrested, he would disseminate the key to make the information public. 

Schmitt told me that for all Assange’s bombast and dark conspiracy theories, he had 

a bit of Peter Pan in him. One night, when they were all walking down the street after 

dinner, Assange suddenly started skipping ahead of the group. Schmitt and Goetz 

stared, speechless. Then, just as suddenly, Assange stopped, got back in step with 

them and returned to the conversation he had interrupted. 

 

For the rest of the week Schmitt worked with David Leigh, The Guardian’s 

investigations editor; Nick Davies, an investigative reporter for the paper; and Goetz, 

of Der Spiegel, to organize and sort the material. With help from two of The Times’s 

best computer minds — Andrew Lehren and Aron Pilhofer — they figured out how to 

assemble the material into a conveniently searchable and secure database. 

Journalists are characteristically competitive, but the group worked well together. 

They brainstormed topics to explore and exchanged search results. Der Spiegel 



	 15

offered to check the logs against incident reports submitted by the German Army to 

its Parliament — partly as story research, partly as an additional check on 

authenticity. 

 

Assange provided us the data on the condition that we not write about it before 

specific dates that WikiLeaks planned on posting the documents on a publicly 

accessible Web site. The Afghanistan documents would go first, after we had a few 

weeks to search the material and write our articles. The larger cache of Iraq-related 

documents would go later. Such embargoes — agreements not to publish 

information before a set date — are commonplace in journalism. Everything from 

studies in medical journals to the annual United States budget is released with 

embargoes. They are a constraint with benefits, the principal one being the chance to 

actually read and reflect on the material before publishing it into public view. As 

Assange surely knew, embargoes also tend to build suspense and amplify a story, 

especially when multiple news outlets broadcast it at once. The embargo was the 

only condition WikiLeaks would try to impose on us; what we wrote about the 

material was entirely up to us. Much later, some American news outlets reported 

that they were offered last-minute access to WikiLeaks documents if they signed 

contracts with financial penalties for early disclosure. The Times was never asked to 

sign anything or to pay anything. For WikiLeaks, at least in this first big venture, 

exposure was its own reward. 

 

Back in New York we assembled a team of reporters, data experts and editors and 

quartered them in an out-of-the-way office. Andrew Lehren, of our computer-

assisted-reporting unit, did the first cut, searching terms on his own or those 

suggested by other reporters, compiling batches of relevant documents and 

summarizing the contents. We assigned reporters to specific areas in which they had 

expertise and gave them password access to rummage in the data. This became the 

routine we would follow with subsequent archives. 

An air of intrigue verging on paranoia permeated the project, perhaps 

understandably, given that we were dealing with a mass of classified material and a 

source who acted like a fugitive, changing crash pads, e-mail addresses and 

cellphones frequently. We used encrypted Web sites. Reporters exchanged notes 



	 16

via Skype, believing it to be somewhat less vulnerable to eavesdropping. On 

conference calls, we spoke in amateurish code. Assange was always “the source.” The 

latest data drop was “the package.” When I left New York for two weeks to visit 

bureaus in Pakistan and Afghanistan, where we assume that communications may 

be monitored, I was not to be copied on message traffic about the project. I never 

imagined that any of this would defeat a curious snoop from the National Security 

Agency or Pakistani intelligence. And I was never entirely sure whether that prospect 

made me more nervous than the cyberwiles of WikiLeaks itself. At a point when 

relations between the news organizations and WikiLeaks were rocky, at least three 

people associated with this project had inexplicable activity in their e-mail that 

suggested someone was hacking into their accounts. 

 

From consultations with our lawyers, we were confident that reporting on the secret 

documents could be done within the law, but we speculated about what the 

government — or some other government — might do to impede our work or exact 

recriminations. And, the law aside, we felt an enormous moral and ethical obligation 

to use the material responsibly. While we assumed we had little or no ability to 

influence what WikiLeaks did, let alone what would happen once this material was 

loosed in the echo chamber of the blogosphere, that did not free us from the need to 

exercise care in our own journalism. From the beginning, we agreed that in our 

articles and in any documents we published from the secret archive, we would excise 

material that could put lives at risk. 

 

Guided by reporters with extensive experience in the field, we redacted the names of 

ordinary citizens, local officials, activists, academics and others who had spoken to 

American soldiers or diplomats. We edited out any details that might reveal ongoing 

intelligence-gathering operations, military tactics or locations of material that could 

be used to fashion terrorist weapons. Three reporters with considerable experience 

of handling military secrets — Eric Schmitt, Michael Gordon and C. J. Chivers — 

went over the documents we considered posting. Chivers, an ex-Marine who has 

reported for us from several battlefields, brought a practiced eye and cautious 

judgment to the business of redaction. If a dispatch noted that Aircraft A left 

Location B at a certain time and arrived at Location C at a certain time, Chivers 



	 17

edited it out on the off chance that this could teach enemy forces something useful 

about the capabilities of that aircraft. 

 

The first articles in the project, which we called the War Logs, were scheduled to 

go up on the Web sites of The Times, The Guardian and Der Spiegel on Sunday, July 

25. We approached the White House days before that to get its reaction to the huge 

breach of secrecy as well as to specific articles we planned to write — including a 

major one about Pakistan’s ambiguous role as an American ally. On July 24, the day 

before the War Logs went live, I attended a farewell party for Roger Cohen, a 

columnist for The Times and The International Herald Tribune, that was given 

by Richard Holbrooke, the Obama administration’s special envoy to Afghanistan and 

Pakistan. A voracious consumer of inside information, Holbrooke had a decent idea 

of what was coming, and he pulled me away from the crowd to show me the fusillade 

of cabinet-level e-mail ricocheting through his BlackBerry, thus demonstrating both 

the frantic anxiety in the administration and, not incidentally, the fact that he was 

very much in the loop. The Pakistan article, in particular, would complicate his life. 

But one of Holbrooke’s many gifts was his ability to make pretty good lemonade out 

of the bitterest lemons; he was already spinning the reports of Pakistani duplicity as 

leverage he could use to pull the Pakistanis back into closer alignment with 

American interests. Five months later, when Holbrooke — just 69, and seemingly 

indestructible — died of a torn aorta, I remembered that evening. And what I 

remembered best was that he was as excited to be on the cusp of a big story as I was. 

 

We posted the articles on NYTimes.com the next day at 5 p.m. — a time picked to 

reconcile the different publishing schedules of the three publications. I was proud of 

what a crew of great journalists had done to fashion coherent and instructive 

reporting from a jumble of raw field reports, mostly composed in a clunky patois of 

military jargon and acronyms. The reporters supplied context, nuance and 

skepticism. There was much in that first round of articles worth reading, but my 

favorite single piece was one of the simplest. Chivers gathered all of the dispatches 

related to a single, remote, beleaguered American military outpost and stitched them 

together into a heartbreaking narrative. The dispatches from this outpost represent 



	 18

in miniature the audacious ambitions, gradual disillusionment and ultimate 

disappointment that Afghanistan has dealt to occupiers over the centuries. 

 

If anyone doubted that the three publications operated independently, the articles 

we posted that day made it clear that we followed our separate muses. The Guardian, 

which is an openly left-leaning newspaper, used the first War Logs to emphasize 

civilian casualties in Afghanistan, claiming the documents disclosed that coalition 

forces killed “hundreds of civilians in unreported incidents,” underscoring the cost of 

what the paper called a “failing war.” Our reporters studied the same material but 

determined that all the major episodes of civilian deaths we found in the War Logs 

had been reported in The Times, many of them on the front page. (In fact, two of our 

journalists, Stephen Farrell and Sultan Munadi, were kidnapped by 

the Taliban while investigating one major episode near Kunduz. Munadi was killed 

during an ensuing rescue by British paratroopers.) The civilian deaths that had not 

been previously reported came in ones and twos and did not add up to anywhere 

near “hundreds.” Moreover, since several were either duplicated or missing from the 

reports, we concluded that an overall tally would be little better than a guess. 

 

Another example: The Times gave prominence to the dispatches reflecting American 

suspicions that Pakistani intelligence was playing a double game in Afghanistan — 

nodding to American interests while abetting the Taliban. We buttressed the 

interesting anecdotal material of Pakistani double-dealing with additional reporting. 

The Guardian was unimpressed by those dispatches and treated them more 

dismissively. 

 

Three months later, with the French daily Le Monde added to the group, we 

published Round 2, the Iraq War Logs, including articles on how the United States 

turned a blind eye to the torture of prisoners by Iraqi forces working with the U.S., 

how Iraq spawned an extraordinary American military reliance on private 

contractors and how extensively Iran had meddled in the conflict. 

By this time, The Times’s relationship with our source had gone from wary to hostile. 

I talked to Assange by phone a few times and heard out his complaints. He was angry 

that we declined to link our online coverage of the War Logs to the WikiLeaks Web 



	 19

site, a decision we made because we feared — rightly, as it turned out — that its trove 

would contain the names of low-level informants and make them Taliban targets. 

“Where’s the respect?” he demanded. “Where’s the respect?” Another time he called 

to tell me how much he disliked our profile of Bradley Manning, theArmy private 

suspected of being the source of WikiLeaks’s most startling revelations. The article 

traced Manning’s childhood as an outsider and his distress as a gay man in the 

military. Assange complained that we “psychologicalized” Manning and gave short 

shrift to his “political awakening.” 

 

The final straw was a front-page profile of Assange by John Burns and Ravi Somaiya, 

published Oct. 24, that revealed fractures within WikiLeaks, attributed by Assange’s 

critics to his imperious management style. Assange denounced the article to me, and 

in various public forums, as “a smear.” 

 

Assange was transformed by his outlaw celebrity. The derelict with the backpack and 

the sagging socks now wore his hair dyed and styled, and he favored fashionably 

skinny suits and ties. He became a kind of cult figure for the European young and 

leftish and was evidently a magnet for women. Two Swedish women filed police 

complaints claiming that Assange insisted on having sex without a condom; 

Sweden’s strict laws on nonconsensual sex categorize such behavior as rape, and a 

prosecutor issued a warrant to question Assange, who initially described it as a plot 

concocted to silence or discredit WikiLeaks. 

 

I came to think of Julian Assange as a character from a Stieg Larsson thriller — a 

man who could figure either as hero or villain in one of the megaselling Swedish 

novels that mix hacker counterculture, high-level conspiracy and sex as both 

recreation and violation. 

 

In October, WikiLeaks gave The Guardian its third archive, a quarter of a million 

communications between theU.S. State Department and its outposts around the 

globe. This time, Assange imposed a new condition: The Guardian was not to share 

the material with The New York Times. Indeed, he told Guardian journalists that he 

opened discussions with two other American news organizations — The Washington 



	 20

Post and the McClatchy chain — and intended to invite them in as replacements for 

The Times. He also enlarged his recipient list to include El País, the leading Spanish-

language newspaper. 

 

The Guardian was uncomfortable with Assange’s condition. By now the journalists 

from The Times and The Guardian had a good working relationship. The Times 

provided a large American audience for the revelations, as well as access to the U.S. 

government for comment and context. And given the potential legal issues and 

public reaction, it was good to have company in the trenches. Besides, we had come 

to believe that Assange was losing control of his stockpile of secrets. An independent 

journalist, Heather Brooke, had obtained material from a WikiLeaks dissident and 

joined in a loose alliance with The Guardian. Over the coming weeks, batches of 

cables would pop up in newspapers in Lebanon, Australia and Norway. David Leigh, 

The Guardian’s investigations editor, concluded that these rogue leaks released The 

Guardian from any pledge, and he gave us the cables. 

 

On Nov. 1, Assange and two of his lawyers burst into Alan Rusbridger’s office, 

furious that The Guardian was asserting greater independence and suspicious that 

The Times might be in possession of the embassy cables. Over the course of an eight-

hour meeting, Assange intermittently raged against The Times — especially over our 

front-page profile — while The Guardian journalists tried to calm him. In midstorm, 

Rusbridger called me to report on Assange’s grievances and relay his demand for a 

front-page apology in The Times. Rusbridger knew that this was a nonstarter, but he 

was buying time for the tantrum to subside. In the end, both he and Georg Mascolo, 

editor in chief of Der Spiegel, made clear that they intended to continue their 

collaboration with The Times; Assange could take it or leave it. Given that we already 

had all of the documents, Assange had little choice. Over the next two days, the news 

organizations agreed on a timetable for publication. 

 

The following week, we sent Ian Fisher, a deputy foreign editor who was a principal 

coordinator on our processing of the embassy cables, to London to work out final 

details. The meeting went smoothly, even after Assange arrived. “Freakishly good 

behavior,” Fisher e-mailed me afterward. “No yelling or crazy mood swings.” But 



	 21

after dinner, as Fisher was leaving, Assange smirked and offered a parting threat: 

“Tell me, are you in contact with your legal counsel?” Fisher replied that he was. 

“You had better be,” Assange said. 

 

Fisher left London with an understanding that we would continue to have access to 

the material. But just in case, we took out a competitive insurance policy. We had 

Scott Shane, a Washington correspondent, pull together a long, just-in-case article 

summing up highlights of the cables, which we could quickly post on our Web site. If 

WikiLeaks sprang another leak, we would be ready. 

 

Because of the range of the material and the very nature of diplomacy, the 

embassy cables were bound to be more explosive than the War Logs. Dean Baquet, 

our Washington bureau chief, gave the White House an early warning on Nov. 19. 

The following Tuesday, two days before Thanksgiving, Baquet and two colleagues 

were invited to a windowless room at the State Department, where they encountered 

an unsmiling crowd. Representatives from the White House, the State Department, 

the Office of the Director of National Intelligence, the C.I.A., the Defense Intelligence 

Agency, the F.B.I. and the Pentagon gathered around a conference table. Others, 

who never identified themselves, lined the walls. A solitary note-taker tapped away 

on a computer. 

 

The meeting was off the record, but it is fair to say the mood was tense. Scott Shane, 

one reporter who participated in the meeting, described “an undertone of 

suppressed outrage and frustration.” 

 

Subsequent meetings, which soon gave way to daily conference calls, were more 

businesslike. Before each discussion, our Washington bureau sent over a batch of 

specific cables that we intended to use in the coming days. They were circulated to 

regional specialists, who funneled their reactions to a small group at State, who came 

to our daily conversations with a list of priorities and arguments to back them up. 

We relayed the government’s concerns, and our own decisions regarding them, to 

the other news outlets. 

 



	 22

The administration’s concerns generally fell into three categories. First was the 

importance of protecting individuals who had spoken candidly to American 

diplomats in oppressive countries. We almost always agreed on those and were 

grateful to the government for pointing out some we overlooked. 

 

“We were all aware of dire stakes for some of the people named in the cables if we 

failed to obscure their identities,” Shane wrote to me later, recalling the nature of the 

meetings. Like many of us, Shane has worked in countries where dissent can mean 

prison or worse. “That sometimes meant not just removing the name but also 

references to institutions that might give a clue to an identity and sometimes even 

the dates of conversations, which might be compared with surveillance tapes of an 

American Embassy to reveal who was visiting the diplomats that day.” 

 

The second category included sensitive American programs, usually related to 

intelligence. We agreed to withhold some of this information, like a cable describing 

an intelligence-sharing program that took years to arrange and might be lost if 

exposed. In other cases, we went away convinced that publication would cause some 

embarrassment but no real harm. 

 

The third category consisted of cables that disclosed candid comments by and about 

foreign officials, including heads of state. The State Department feared publication 

would strain relations with those countries. We were mostly unconvinced. 

The embassy cables were a different kind of treasure from the War Logs. For one 

thing, they covered the entire globe — virtually every embassy, consulate and 

interest section that the United States maintains. They contained the makings of 

many dozens of stories: candid American appraisals of foreign leaders, narratives of 

complicated negotiations, allegations of corruption and duplicity, countless behind-

the-scenes insights. Some of the material was of narrow local interest; some of it had 

global implications. Some provided authoritative versions of events not previously 

fully understood. Some consisted of rumor and flimsy speculation. 

 



	 23

Unlike most of the military dispatches, the embassy cables were written in clear 

English, sometimes with wit, color and an ear for dialogue. (“Who knew,” one of our 

English colleagues marveled, “that American diplomats could write?”) 

 

Even more than the military logs, the diplomatic cables called for context and 

analysis. It was important to know, for example, that cables sent from an embassy 

are routinely dispatched over the signature of the ambassador and those from the 

State Department are signed by the secretary of state, regardless of whether the 

ambassador or secretary had actually seen the material. It was important to know 

that much of the communication between Washington and its outposts is given even 

more restrictive classification — top secret or higher — and was thus missing from 

this trove. We searched in vain, for example, for military or diplomatic reports on 

the fate of Pat Tillman, the former football star and Army Ranger who was killed by 

friendly fire in Afghanistan. We found no reports on how Osama bin Laden eluded 

American forces in the mountains of Tora Bora. (In fact, we found nothing but 

second- and thirdhand rumors about bin Laden.) If such cables exist, they were 

presumably classified top secret or higher. 

 

And it was important to remember that diplomatic cables are versions of events. 

They can be speculative. They can be ambiguous. They can be wrong. 

One of our first articles drawn from the diplomatic cables, for example, reported on a 

secret intelligence assessment that Iran had obtained a supply of advanced missiles 

from North Korea, missiles that could reach European capitals. Outside experts long 

suspected that Iran obtained missile parts but not the entire weapons, so this 

glimpse of the official view was revealing. The Washington Post fired back with a 

different take, casting doubt on whether the missile in question had been transferred 

to Iran or whether it was even a workable weapon. We went back to the cables — and 

the experts — and concluded in a subsequent article that the evidence presented “a 

murkier picture.” 

 

The tension between a newspaper’s obligation to inform and the government’s 

responsibility to protect is hardly new. At least until this year, nothing The Times did 

on my watch caused nearly so much agitation as two articles we published about 



	 24

tactics employed by the Bush administration after the attacks of Sept. 11, 2001. The 

first, which waspublished in 2005 and won a Pulitzer Prize, revealed that the 

National Security Agency was eavesdropping on domestic phone conversations and 

e-mail without the legal courtesy of a warrant. The other, published in 2006, 

described a vast Treasury Department program to screen international banking 

records. 

 

I have vivid memories of sitting in the Oval Office as President George W. Bush tried 

to persuade me and the paper’s publisher to withhold the eavesdropping story, 

saying that if we published it, we should share the blame for the next terrorist attack. 

We were unconvinced by his argument and published the story, and the reaction 

from the government — and conservative commentators in particular — was 

vociferous. 

 

This time around, the Obama administration’s reaction was different. It was, for the 

most part, sober and professional. The Obama White House, while strongly 

condemning WikiLeaks for making the documents public, did not seek an injunction 

to halt publication. There was no Oval Office lecture. On the contrary, in our 

discussions before publication of our articles, White House officials, while 

challenging some of the conclusions we drew from the material, thanked us for 

handling the documents with care. The secretaries of state and defense and the 

attorney general resisted the opportunity for a crowd-pleasing orgy of press bashing. 

There has been no serious official talk — unless you count an ambiguous hint by 

Senator Joseph Lieberman — of pursuing news organizations in the courts. Though 

the release of these documents was certainly embarrassing, the relevant government 

agencies actually engaged with us in an attempt to prevent the release of material 

genuinely damaging to innocent individuals or to the national interest. 

The broader public reaction was mixed — more critical in the first days; more 

sympathetic as readers absorbed the articles and the sky did not fall; and more 

hostile to WikiLeaks in the U.S. than in Europe, where there is often a certain 

pleasure in seeing the last superpower taken down a peg. 

 



	 25

In the days after we began our respective series based on the embassy cables, Alan 

Rusbridger and I went online toanswer questions from readers. The Guardian, 

whose readership is more sympathetic to the guerrilla sensibilities of WikiLeaks, was 

attacked for being too fastidious about redacting the documents: How dare you 

censor this material? What are you hiding? Post everything now! The mail sent to 

The Times, at least in the first day or two, came from the opposite field. Many 

readers were indignant and alarmed: Who needs this? How dare you? What gives 

you the right? 

 

Much of the concern reflected a genuine conviction that in perilous times the 

president needs extraordinary powers, unfettered by Congressional oversight, court 

meddling or the strictures of international law and certainly safe from nosy 

reporters. That is compounded by a popular sense that the elite media have become 

too big for their britches and by the fact that our national conversation has become 

more polarized and strident. 

 

Although it is our aim to be impartial in our presentation of the news, our attitude 

toward these issues is far from indifferent. The journalists at The Times have a large 

and personal stake in the country’s security. We live and work in a city that has been 

tragically marked as a favorite terrorist target, and in the wake of 9/11 our journalists 

plunged into the ruins to tell the story of what happened here. Moreover, The Times 

has nine staff correspondents assigned to the two wars still being waged in the wake 

of that attack, plus a rotating cast of photographers, visiting writers and scores of 

local stringers and support staff. They work in this high-risk environment because, 

while there are many places you can go for opinions about the war, there are few 

places — and fewer by the day — where you can go to find honest, on-the-scene 

reporting about what is happening. We take extraordinary precautions to keep them 

safe, but we have had two of our Iraqi journalists murdered for doing their jobs. We 

have had four journalists held hostage by the Taliban — two of them for seven 

months. We had one Afghan journalist killed in a rescue attempt. Last October, 

while I was in Kabul, we got word that a photographer embedded for us with troops 

near Kandahar stepped on an improvised mine and lost both his legs. 

 



	 26

We are invested in the struggle against murderous extremism in another sense. The 

virulent hatred espoused by terrorists, judging by their literature, is directed not just 

against our people and our buildings but also at our values and at our faith in the 

self-government of an informed electorate. If the freedom of the press makes some 

Americans uneasy, it is anathema to the ideologists of terror. 

 

So we have no doubts about where our sympathies lie in this clash of values. And yet 

we cannot let those sympathies transform us into propagandists, even for a system 

we respect. 

 

I’m the first to admit that news organizations, including this one, sometimes get 

things wrong. We can be overly credulous (as in some of the prewar reporting about 

Iraq’s supposed weapons of mass destruction) or overly cynical about official claims 

and motives. We may err on the side of keeping secrets (President 

Kennedy reportedly wished, after the fact, that The Times had published what it 

knew about the planned Bay of Pigs invasion, which possibly would have helped 

avert a bloody debacle) or on the side of exposing them. We make the best 

judgments we can. When we get things wrong, we try to correct the record. A free 

press in a democracy can be messy. But the alternative is to give the government a 

veto over what its citizens are allowed to know. Anyone who has worked in countries 

where the news diet is controlled by the government can sympathize with Thomas 

Jefferson’s oft-quoted remark that he would rather have newspapers without 

government than government without newspapers. 

 

The intentions of our founders have rarely been as well articulated as they were by 

Justice Hugo Black 40 years ago, concurring with the Supreme Court ruling that 

stopped the government from suppressing the secret Vietnam War history called the 

Pentagon Papers: “The government’s power to censor the press was abolished so that 

the press would remain forever free to censure the government. The press was 

protected so that it could bare the secrets of government and inform the people.” 

There is no neat formula for maintaining this balance. In practice, the tension 

between our obligation to inform and the government’s obligation to protect plays 

out in a set of rituals. As one of my predecessors, Max Frankel, then the Washington 



	 27

bureau chief, wrote in a wise affidavit filed during the Pentagon Papers case: “For 

the vast majority of ‘secrets,’ there has developed between the government and the 

press (and Congress) a rather simple rule of thumb: The government hides what it 

can, pleading necessity as long as it can, and the press pries out what it can, pleading 

a need and a right to know. Each side in this ‘game’ regularly ‘wins’ and ‘loses’ a 

round or two. Each fights with the weapons at its command. When the government 

loses a secret or two, it simply adjusts to a new reality.” 

 

In fact, leaks of classified material — sometimes authorized — are part of the way 

business is conducted in Washington, as one wing of the bureaucracy tries to one-up 

another or officials try to shift blame or claim credit or advance or confound a 

particular policy. For further evidence that our government is highly selective in its 

approach to secrets, look no further than Bob Woodward’s all-but-authorized 

accounts of the innermost deliberations of our government. 

 

The government surely cheapens secrecy by deploying it so promiscuously. 

According to the Pentagon, about 500,000 people have clearance to use the database 

from which the secret cables were pilfered. Weighing in on the WikiLeaks 

controversy in The Guardian, Max Frankel remarked that secrets shared with such a 

legion of “cleared” officials, including low-level army clerks, “are not secret.” 

Governments, he wrote, “must decide that the random rubber-stamping of millions 

of papers and computer files each year does not a security system make.” 

 

Beyond the basic question of whether the press should publish secrets, criticism 

of the WikiLeaks documents generally fell into three themes: 1. That the documents 

were of dubious value, because they told us nothing we didn’t already know. 2. That 

the disclosures put lives at risk — either directly, by identifying confidential 

informants, or indirectly, by complicating our ability to build alliances against terror. 

3. That by doing business with an organization like WikiLeaks, The Times and other 

news organizations compromised their impartiality and independence. 

I’m a little puzzled by the complaint that most of the embassy traffic we disclosed did 

not profoundly change our understanding of how the world works. Ninety-nine 

percent of what we read or hear on the news does not profoundly change our 



	 28

understanding of how the world works. News mostly advances by inches and feet, 

not in great leaps. The value of these documents — and I believe they have immense 

value — is not that they expose some deep, unsuspected perfidy in high places or that 

they upend your whole view of the world. For those who pay close attention to 

foreign policy, these documents provide texture, nuance and drama. They deepen 

and correct your understanding of how things unfold; they raise or lower your 

estimation of world leaders. For those who do not follow these subjects as closely, 

the stories are an opportunity to learn more. If a project like this makes readers pay 

attention, think harder, understand more clearly what is being done in their name, 

then we have performed a public service. And that does not count the impact of these 

revelations on the people most touched by them. WikiLeaks cables in which 

American diplomats recount the extravagant corruption of Tunisia’s rulers helped 

fuel a popular uprising that has overthrown the government. 

 

As for the risks posed by these releases, they are real. WikiLeaks’s first data dump, 

the publication of the Afghanistan War Logs, included the names of scores of 

Afghans that The Times and other news organizations had carefully purged from our 

own coverage. Several news organizations, including ours, reported this dangerous 

lapse, and months later a Taliban spokesman claimed that Afghan insurgents had 

been perusing the WikiLeaks site and making a list. I anticipate, with dread, the day 

we learn that someone identified in those documents has been killed. 

 

WikiLeaks was roundly criticized for its seeming indifference to the safety of those 

informants, and in its subsequent postings it has largely followed the example of the 

news organizations and redacted material that could get people jailed or killed. 

Assange described it as a “harm minimization” policy. In the case of the Iraq war 

documents, WikiLeaks applied a kind of robo-redaction software that stripped away 

names (and rendered the documents almost illegible). With the embassy cables, 

WikiLeaks posted mostly documents that had already been redacted by The Times 

and its fellow news organizations. And there were instances in which WikiLeaks 

volunteers suggested measures to enhance the protection of innocents. For example, 

someone at WikiLeaks noticed that if the redaction of a phrase revealed the exact 

length of the words, an alert foreign security service might match the number of 



	 29

letters to a name and affiliation and thus identify the source. WikiLeaks advised 

everyone to substitute a dozen uppercase X’s for each redacted passage, no matter 

how long or short. 

 

Whether WikiLeaks’s “harm minimization” is adequate, and whether it will continue, 

is beyond my power to predict or influence. WikiLeaks does not take guidance from 

The New York Times. In the end, I can answer only for what my own paper has done, 

and I believe we have behaved responsibly. 

 

The idea that the mere publication of such a wholesale collection of secrets will make 

other countries less willing to do business with our diplomats seems to me 

questionable. Even Defense Secretary Robert Gates called this concern 

“overwrought.” Foreign governments cooperate with us, he pointed out, not because 

they necessarily love us, not because they trust us to keep their secrets, but because 

they need us. It may be that for a time diplomats will choose their words more 

carefully or circulate their views more narrowly, but WikiLeaks has not repealed the 

laws of self-interest. A few weeks after we began publishing articles about the 

embassy cables, David Sanger, our chief Washington correspondent, told me: “At 

least so far, the evidence that foreign leaders are no longer talking to American 

diplomats is scarce. I’ve heard about nervous jokes at the beginning of meetings, 

along the lines of ‘When will I be reading about this conversation?’ But the 

conversations are happening. . . . American diplomacy has hardly screeched to a 

halt.” 

 

As for our relationship with WikiLeaks, Julian Assange has been heard to boast that 

he served as a kind of puppet master, recruiting several news organizations, forcing 

them to work in concert and choreographing their work. This is characteristic 

braggadocio — or, as my Guardian colleagues would say, bollocks. Throughout this 

experience we have treated Assange as a source. I will not say “a source, pure and 

simple,” because as any reporter or editor can attest, sources are rarely pure or 

simple, and Assange was no exception. But the relationship with sources is 

straightforward: you don’t necessarily endorse their agenda, echo their rhetoric, take 

anything they say at face value, applaud their methods or, most important, allow 



	 30

them to shape or censor your journalism. Your obligation, as an independent news 

organization, is to verify the material, to supply context, to exercise responsible 

judgment about what to publish and what not to publish and to make sense of it. 

That is what we did. 

 

But while I do not regard Assange as a partner, and I would hesitate to describe what 

WikiLeaks does as journalism, it is chilling to contemplate the possible government 

prosecution of WikiLeaks for making secrets public, let alone the passage of new 

laws to punish the dissemination of classified information, as some have advocated. 

Taking legal recourse against a government official who violates his trust by 

divulging secrets he is sworn to protect is one thing. But criminalizing the 

publication of such secrets by someone who has no official obligation seems to me to 

run up against the First Amendment and the best traditions of this country. As one 

of my colleagues asks: If Assange were an understated professorial type rather than a 

character from a missing Stieg Larsson novel, and if WikiLeaks were not suffused 

with such glib antipathy toward the United States, would the reaction to the leaks be 

quite so ferocious? And would more Americans be speaking up against the threat of 

reprisals? 

 

Whether the arrival of WikiLeaks has fundamentally changed the way journalism is 

made, I will leave to others and to history. Frankly, I think the impact of WikiLeaks 

on the culture has probably been overblown. Long before WikiLeaks was born, the 

Internet transformed the landscape of journalism, creating a wide-open and global 

market with easier access to audiences and sources, a quicker metabolism, a new 

infrastructure for sharing and vetting information and a diminished respect for 

notions of privacy and secrecy. Assange has claimed credit on several occasions for 

creating something he calls “scientific journalism,” meaning that readers are given 

the raw material to judge for themselves whether the journalistic write-ups are 

trustworthy. But newspapers have been publishing texts of documents almost as 

long as newspapers have existed — and ever since the Internet eliminated space 

restrictions, we have done so copiously. 

 



	 31

Nor is it clear to me that WikiLeaks represents some kind of cosmic triumph of 

transparency. If the official allegations are to be believed, most of WikiLeaks’s great 

revelations came from a single anguished Army private — anguished enough to risk 

many years in prison. It’s possible that the creation of online information brokers 

like WikiLeaks and OpenLeaks, a breakaway site announced in December by a 

former Assange colleague named Daniel Domscheit-Berg, will be a lure for whistle-

blowers and malcontents who fear being caught consorting directly with a news 

organization like mine. But I suspect we have not reached a state of information 

anarchy. At least not yet. 

 

As 2010 wound down, The Times and its news partners held a conference call to 

discuss where we go from here. The initial surge of articles drawn from the secret 

cables was over. More would trickle out but without a fixed schedule. We agreed to 

continue the redaction process, and we agreed we would all urge WikiLeaks to do the 

same. But this period of intense collaboration, and of regular contact with our 

source, was coming to a close. 

 

Just before Christmas, Ian Katz, The Guardian’s deputy editor, went to see Assange, 

who had been arrested in London on the Swedish warrant, briefly jailed and bailed 

out by wealthy admirers and was living under house arrest in a country manor in 

East Anglia while he fought Sweden’s attempt to extradite him. The flow of 

donations to WikiLeaks, which he claimed hit 100,000 euros a day at its peak, was 

curtailed when Visa, MasterCard and PayPal refused to be conduits for contributors 

— prompting a concerted assault on the Web sites of those companies by Assange’s 

hacker sympathizers. He would soon sign a lucrative book deal to finance his legal 

struggles. 

 

The Guardian seemed to have joined The Times on Assange’s enemies list, first for 

sharing the diplomatic cables with us, then for obtaining and reporting on the 

unredacted record of the Swedish police complaints against Assange. (Live by the 

leak. . . .) In his fury at this perceived betrayal, Assange granted an interview to The 

Times of London, in which he vented his displeasure with our little media 

consortium. If he thought this would ingratiate him with The Guardian rival, he was 



	 32

naïve. The paper happily splashed its exclusive interview, then followed it with an 

editorial calling Assange a fool and a hypocrite. 

 

At the mansion in East Anglia, Assange seated Katz before a roaring fire in the 

drawing room and ruminated for four hours about the Swedish case, his financial 

troubles and his plan for a next phase of releases. He talked vaguely about secrets 

still in his quiver, including what he regards as a damning cache of e-mail from 

inside an American bank. 

 

He spun out an elaborate version of a U.S. Justice Department effort to exact 

punishment for his assault on American secrecy. If he was somehow extradited to 

the United States, he said, “I would still have a high chance of being killed in the U.S. 

prison system, Jack Ruby style, given the continual calls for my murder by senior 

and influential U.S. politicians.” 

 

While Assange mused darkly in his exile, one of his lawyers sent out a mock 

Christmas card that suggested at least someone on the WikiLeaks team was not 

lacking a sense of the absurd. 

 

The message: 

“Dear kids, 

Santa is Mum & Dad. 

Love, 

WikiLeaks.” 

 

Bill Keller is the executive editor of The New York Times. This essay is adapted from his 

introduction to “Open Secrets: WikiLeaks, War and American Diplomacy: Complete 

and Expanded Coverage from The New York Times,” an ebook available for purchase 

at nytimes.com/opensecrets. 
 
http://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30Wikileaks‐t.html?_r=2&ref=magazine	

 
	


